2009-05-10

ACT Tour - 2009-05-10 - Airborne



Brad Leighton (55nh) took the lead on lap 1 from Randy Potter (02nh). Here, having swapped front row positions, they are leading the Spring Green 100 field behind the pace car after the lap 25 caution.



Dimanche, le pilote du Vermont Scott Payea est devenu le troisième pilote à remporter une victoire en autant de course sur le circuit ACT 2009 en remportant le Spring Green 100 à la piste de Airborne à Plattsburgh, NY. Payea qui est parti septième sur la grille, a mené que quelques tours pour remporter sa victoire et ramener le trophée Furniture World du Vermont soit un gigantesque fauteuil. L’épreuve initialement prévue pour samedi avait été remise pour la pluie.


Brad Leighton qui a pris le départ à l’extérieur de la première ligne, a pris les commandes de l’épreuve dès le premier tour. Il a repoussé les attaques répétés de sont compatriote du New Hampshire Randy Potter pour la position de tête. Potter qui a pris le départ en position de tête a terminé deuxième après avoir mené brièvement vers le 80e tour. Leighton a dû se contenter d’une troisième place malgré le fait d’avoir la voiture la plus rapide sur la piste.

On Sunday, Scott Payea of Vermont became the third different race winner in as many races on the ACT 2009 campaign when he won the Spring Green 100 ACT race at Airborne International Speedway in Plattsburgh, NY. Payea who started seventh on the grid, only lead a handful of laps to capture this win and take home the characteristic Furniture World of Vermont recliner. The race was rescheduled from Saturday when it was postponed due to rain.


Brad Leighton who started on the outside of row one, jumped in the lead and fended off numerous attacks by fellow New Hampshire driver Randy Potter for the lead. Potter who started on the pole finished second after taking the lead briefly at around the 80 laps mark. Leighton would have to settle for third despite having one of fastest cars on the track.






Randy Potter (02nh) puts a bumper under race leader Brad Leighton (55nh) as they negotiate Airborne' redesigned turns 3 and 4.





Potter (02nh) and Scott Payea (89) capitalize on Brad Leighton's (55nh) push off of turn two, overtaking him for the lead using the low lane and down the backstretch.



Payea (89) using the same tactict on Potter to take the lead off turn two.



« J’avais une très bonne voiture. J’ai ménagé mes pneus et j’ai regardé Brad et Randy se batailler. À un moment j’ai même pris des distances car ils se livraient une bataille intense et ils se sont touché à répétition. Une fois que Potter a plongé à l’intérieur de Leighton je l’ai suivi et je savais que je pourrais lui livrer bataille pour la victoire. Bien sur, j’aurais pu me passer du dernier jaune avec deux tours à faire. Mais je savais que j’avais sauvé mes pneus suffisamment. Je suis heureux de cette victoire et nous allons à Oxford la semaine prochaine où nous performons habituellement bien » déclara Scott Payea.

“I had a very good car. I was easy on the tires and let Brad and Randy battle it out and sat back. At one point I said to myself I should drop back at least a car length as they got to bang on each other pretty hard racing for the lead. Once Potter got under him I followed him below and knew I had enough to challenge for the lead. Obviously I could have done without the restart with two to go. But I knew I had saved enough. Obviously this win feels good and we are off to Oxford were we usually run good.” declared a jubilant Scott Payea.





Donald Theetge (80) showed some good speed both in his heat race that he won from the pole and during the race.



Brent Dragon (55) sits it out during a rain delay. Dragon had another great weekend and finished fifth.




Terminant quatrième après avoir pris le départ en douzième position de Charlesbourg, Québec Donald Theetge et cinquième du Vermont Brent Dragon. « J’avais une très bonne voiture, mais j’aurais eu besoin d’une séquence de 20 tours. Avec environs 20 tours je me suis fais frappé assez solidement et j’ai perdu 3 ou 4 positions. Cette cinquième place est bien mieux que ce que l’on a fait l’an dernier et la voiture est en un morceau et nous avons réussi à bien finir deux semaines d’affilé » déclara Brent Dragon.

Finishing fourth after starting twelve was Charlesbourg, Quebec driver Donald Theetge and fifth was Vermont’s Brent Dragon. “I had a great car but I needed a twenty lap run. With about twenty to go I lost 3 or 4 positions after I got hit pretty hard. This fifth place finish is a lot better than we did last year and we go home with the car in one piece two weekends in a row with good results. The track is a lot of fun. I was hooking up very good on the high side but I was at a disadvantage at first as the modified laid down some serious rubber on the low side. But it certainly came in for me.” said Dragon.









Last week's winner Eric Williams (7vt) goes around, is collected by Brian Hoar (#37) who in turn got to see the underside of Joey Polewarczky's (97) car. Pole was having a great run to the front before this incident that damaged the front end's geometry.

Tyler Cahoon (38vt) must be very thankful that track management installed large tires against the turn four wall to act as soft walls, as he collected them and the wall very hard in the incident.
La course a été ralentie 8 fois et a été arrêté (drapeau rouge) brièvement lorsque la voiture de Eric Chase a quitté la piste et s’est retrouvée dans la bouette sur la ligne droite arrière afin que les secouristes puissent dégager sa voiture. Chase n’a pas été blessé et a retourné aux puits en conduisant sa voiture.

The race went under caution 8 times and a brief red flag when safety workers had to deal with Eric Chase’s automobile who was caught in mud on the backstretch after going off course. Chase was unhurt and drove his car back to the pits.








Trois pilotes différents ont mené l’épreuve : Leighton, Potter et Payea. « J’adorais Airborne. J’aime encore plus ce nouveau tracé. Malgré une voiture sous-vireuse, j’ai été en mesure de livrer la bataille à Brad. Nous avons débuté l’épreuve avec un ajustement « tight » puisque notre voiture tend à devenir sur vireuse. Ce ne c’est jamais produit. Les 60 pieds de piste n’étaient pas suffisant pour dépasser Brad tôt dans l’épreuve je n’ai donc pas pu ménager les pneumatiques » déclara Potter.


Three different drivers : Leighton, Potter and Payea lead the race. “I loved Airborne. I love this new design even more. Despite a tight car I was able to race Brad a bunch. We started the car tight as it normally frees up. It never did. The track’s 60 feet wasn’t enough to get it done sooner in the race so I could save the tires” said Potter.




Claude Leclerc (11) briefly lead his qualifying heat race.



Martin Lacombe (03) visit the pits for some important adjustments to the handling of his car.





Claude Leclerc de Répentigny, Québec a terminé 18e avec une voiture très sur vireuse. Le vétéran a déclaré : « Je ne pouvais embarquer sur l’accélérateur. L’arrière de la voiture se dérobait, je devais donc être très très sage à la sortie des virages. La voiture est d’un morceau et j’ai hâte à la semaine prochain pour la première manche ACT Castrol à l’autodrome St-Eustache. »


L’autre québécois dans la course : Martin Lacombe de Terrebone, Québec a parti loin dans le peloton en 29e place et a terminé 28e. « Nous avons brisé la transmission en pratique, nous avons donc réalisé seulement 10 tours. Après avoir perdu un tour au début de l’épreuve nous avons visité les puits et effectué quelques ajustements qui ont amélioré la voiture. Cette course était une sortie préparatoire pour nous en anticipation de l’épreuve la semaine prochaine. La voiture est d’un morceau, c’est mission accomplie » déclara Martin Lacombe.


Claude Leclerc of Repentigny, Quebec finished 18th and dealt with a loose race car. The veteran driver declared this: “I just could not get on the gas. The car was loose off and I had to feather it. The car is in one piece and I look forward to racing again next weekend at Autodrome St-Eustache.”


The other Quebec driver in the race: Martin Lacombe of Terrebonne, Quebec started very deep in the field in 29th and finished 28th. “We broke the transmission in practice so we only got 10 laps of practice. After going down a lap in the early going we came in the pits and made adjustments and improved the car. This was a shakedown for next weekend’s race for us. We go home with the car in one piece, so its mission accomplished” said Lacombe.








Plusieurs pilotes ne sont pas demeurés sur place pour l’épreuve de dimanche puisque les prévisions météorologiques annonçaient 100% de pluie. De ce groupe plusieurs québécois : le champion ACT Castrol 2008 Alexandre Gingras, le champion 2007 ACT Castrol et le champion 2008 ACT Tour Patrick Laperle, le champion ACT Castrol 2006 Sylvain Lacombe, Kevin Roberge et la recrue ACT Castrol David Michaud. 42 voitures étaient présentes samedi dans les puits.


Le circuit ACT Tour est de retour en compétition dimanche prochain à Oxford dans le Maine. Tandis que la série ACT Castrol prend son envol samedi prochain à l’autodrome St-Eustache.

Several drivers did not stay for Sunday’s race after the show was postponed Saturday as the weather forecast was calling for 100% rain. Among them were several Quebec drivers: ACT Castrol 2008 Champion Alexandre Gingras, the 2007 ACT Castrol Champion and 2008 ACT Tour Champion Patrick Laperle, the 2006 ACT Castrol Champion Sylvain Lacombe, Kevin Roberge and ACT Castrol rookie David Michaud. 42 cars lined the pits on Saturday.

The ACT Tour resumes competition next Sunday at Oxford Plain Speedway. While the ACT Castrol Series takes off next Saturday at Autodrome St-Eustache.



Unofficial finish:
Car Driver
89 Scott Payea
02nh Randy Potter
55nh Brad Leighton
80 Donald Theetge
55vt Brent Dragon
37 Brian Hoar
7ME Glen Luce
78vt Ryan Nolin
32 Mike Olsen
18 Jamie Fisher
97nh Joey Polewarczky
16 Joey Becker
15vt Joey Laquerre
9vt Chip Grenier
28vt Dawyne Lanphear
26vt John Donahue
11 Claude Leclerc
7vt Eric Williams
51me Ricky Wolf
05 Craig Bushey

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